Ristet rugbrød med dampet spinat, spejlæg og røget laks

Nogengange behøves det ikke være mere kompliceret end som så. Det er denne morgen- eller frokostanretning et godt eksempel på – ristet rugbrød, spinat, spejlæg og røget laks.

Den mætter godt og er fyldt med gode næringsstoffer. Fibre og mineraler fra rugbrødet, jerntilskud fra spinaten, en betragtelig mængde protein og vitamin D fra æg og laks og sunde omega-3 fedtsyrer fra den koldrøgede laks. Det er da sket ikke så tosset endda!

Den tjente som sen morgenmad i tiden mellem endt eksamensperiode og kursusopstart, hvor den blev nydt uden nogen forstyrrelser. Ingen TV, mobil eller andet digitalt medie. Blot mig, en smuk tallerken og intet andet. Det er rart, når man en sjælden gang finder tid til sådan en stund. Det bør jeg klart opprioritere.

Og når nu vi taler om forstyrrelser under spisning, så har de faktisk væsentlig indflydelse på hvor meget vi spiser. Ser vi TV mens vi spiser aftensmad, så er vores bevidsthed helt andre steder end på vores tallerken. Resultatet er, at vi typisk vil spise mere, fordi mæthedsfornemmelen er længere om at sætte ind og fordi lysten til at spise er mere vedholdende. Er vi derimod mere tilstede på vores tallerken, så mættes vi bedre og den sanselige oplevelse er også større, så også vi bliver mættet mentalt.

Så konklusion herfra, vær til stede når du spiser!

Men hey, nu skal jeg heller ikke gøre mig selv mere hellig, end hvad jeg i virkelighed er! Herhjemme har vi sofa-spisning næsten hver søndag foran TV’et, og det hænder da også i løbet af ugen, at det står tændt, mens vi sidder ved spisebordet. Men det giver da stof til eftertanke, og det er helt klart en dårlig vane, som jeg kun tillader, fordi vi endnu ikke har småfolk rendende.

Ristet rugbrød med dampet spinat, spejlæg og røget laks

En skøn lille morgen- eller frokostanretning. 

Antal: 1 person
Forfatter: Anja Suldrup
Ingredienser:
  • 1 skive rugbrød
  • eventuelt smør eller olie til at riste brødet i
  • 1 håndfuld spinat
  • 1 æg
  • 1-2 skiver koldrøget laks
  • havnsalt
Sådan gør du:
  1. Rist rugbrødet enten på brødristeren eller på en pande i lidt smør eller olie. 

  2. Steg spejlægget og læg det til side. 

  3. Skyl spinaten og slyng den fri for det værste vand. Damp spinaten på panden med det vand der hænger tilbage på bladene indtil spinaten er faldet helt sammen, men stadig har sin smukke dybgrønne farve. 

  4. Anret din tallerknen, find et sted med ro og nyd den. 

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Forfatter

Jeg har en bachelor i Fødevarer og Ernæring fra KU, og er nu kandidatstuderende på uddannelsen Fødevareinnovation og Sundhed. Min uddannelse har givet mig bred indsigt i emner som fødevareinnovation, fødevarekemi, måltidssociologi og udvikling af madpræferencer.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.